ΦΥΣΙΚΟΠΑΘΗΤΙΚΗ

Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου 2014

Η διατροφική αξία και χρήσεις του αβοκάντο

Ποιο είναι το πιο θρεπτικό φρούτο μεταξύ εκείνων που συνήθως τρώγονται ωμά;


Αναμφίβολα, είναι το αβοκάντο, ένας καρπός που ευδοκιμεί στην τροπική Κεντρική Αμερική και εισήχθηκε και στην Ινδία πιθανότατα στις αρχές του 19ου αιώνα.Οι πρώτοι καλλιεργητές του ήταν οι Αζτέκοι, κάτοικοι του Μεξικού, που κατακτήθηκαν από τους Ισπανούς περίπου πριν 400 χρόνια. Σήμερα το αβοκάντο καλλιεργείται στις HΠA, στην Kαραϊβική, στην Aυστραλία, στη νότια Aφρική, στην Aίγυπτο, στην Iσπανία, αλλά και στην Kρήτη.

Εξαιτίας της υψηλής περιεκτικότητάς του σε έλαια, το αβοκάντο (ονομάζεται επίσης αχλάδι του αλιγάτορα) έχει την υψηλότερη θερμιδική αξία.Τα 100 γραμμάρια αβοκάντο, δίνουν 163 θερμίδες, αλλά και πολλές βιταμίνες, μέταλλα και 2,2% πρωτεΐνη. Ένα κανονικού μεγέθους αβοκάντο ζυγίζει περίπου 450 γραμμάρια και ισοδυναμεί με ένα καρβέλι ψωμί από άποψη θερμίδων.
Έχει χαρακτηριστική κρεμώδη υφή και όχι έντονη γεύση, αλλά αν το συνδυάσετε με άλλα συστατικά σε σαλάτες ή το απλώσετε στο ψωμί σας, τρώγεται πολύ ευχάριστα.

Η διατροφική αξία και χρήσεις του αβοκάντο

Πολύτιμα τα αβοκάντο για την υγεία

Tο αβοκάντο είναι φρούτο πλούσιο σε βιταμίνες και ολιγοστοιχεία και γι’ αυτό ιδιαίτερα θρεπτικό για τον οργανισμό μας. Eικάζεται ότι πρωτοεμφανίστηκε στο νότιο Mεξικό, ενώ καλλιεργούνταν ευρέως από τη Bραζιλία έως το Περού πολύ πριν την άφιξη των Eυρωπαίων στη Λατινική Aμερική. Σήμερα το αβοκάντο καλλιεργείται εμπορικά στις HΠA, στα τροπικά νησιά της Kαραϊβικής, στην Aυστραλία, τη νότια Aφρική, το Iσραήλ, την Aίγυπτο, αλλά και στη νότια Iσπανία, τη Γαλλία και την Kρήτη.
Τα αβοκάντο είναι εκ φύσεως πλούσια σε μονοακόρεστα λίπη και ωμέγα-3 λιπαρά οξέα – δύο είδη «καλών» λιπών, τα οποία πιστεύεται ότι έχουν καρδιοπροστατευτικές ιδιότητες. Νέες μελέτες εξ άλλου υποδηλώνουν ότι τα φρούτα αυτά μπορεί να βοηθούν τον οργανισμό να απορροφά και να αξιοποιεί πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, όπως τα καροτενοειδή.

Όπως εξηγεί η Αμερικανική Διαιτητική Εταιρεία (ADA), τα καροτενοειδή είναι πανίσχυρες αντιοξειδωτικές ουσίες, οι οποίες συμβάλλουν στην προστασία του οργανισμού από τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου (μία ομάδα έντονα δραστικών χημικών ουσιών, οι οποίες προκαλούν βλάβες στα κύτταρα), αλλά και στην απόκτηση υγιούς οράσεως.

Τα καροτενοειδή, όπως η άλφα-καρωτίνη, η βήτα-καρωτίνη, η λουτεϊνη και η λυκοπένη, υπάρχουν στα κόκκινα, στα κίτρινα και στα πορτοκαλί φρούτα, καθώς και στα σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά.

Τα λίπη των φυτικών προϊόντων παίζουν σημαντικό ρόλο στην απορρόφηση των καροτενοειδών από τον οργανισμό. Εντούτοις, πολλά πλούσια σε καροτενοειδή φρούτα και λαχανικά δεν περιέχουν λίπος, γεγονός που μπορεί να εμποδίζει την απορρόφηση ορισμένων θρεπτικών συστατικών τους.
Αυτό δεν ισχύει για τα αβοκάντο, τα οποία όπως προαναφέρθηκε περιέχουν ωφέλιμα λίπη. Στην πραγματικότητα, μία πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι τα αβοκάντο, όταν προστίθενται στις σαλάτες και στις σάλτσες, δρουν ως ενισχυτικό της απορρόφησης των καροτενοειδών.

Η μελέτη διεξήχθη από ερευνητές του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Οχάιο και δημοσιεύθηκε στην «Αμερικανική Επιθεώρηση Κλινικής Διατροφής».Όπως έδειξε, όσοι εθελοντές έτρωγαν σαλάτα με μαρούλι, καρότο και σπανάκι που περιείχε 75 γραμμάρια αβοκάντο (αντιστοιχούν σε περίπου μισό μέτριο αβοκάντο) απορροφούσαν 8,3 φορές περισσότερη άλφα-καρωτίνη, 13,6 φορές περισσότερη βήτα-καρωτίνη και 4,3 φορές περισσότερη λουτεϊνη απ” όση οι εθελοντές οι οποίοι έτρωγαν την ίδια σαλάτα δίχως αβοκάντο.

Αντίστοιχα, όσοι κατανάλωναν σάλτσα με 150 γραμμάρια αβοκάντο (αντιστοιχούν σε ένα μέτριο αβοκάντο) απορροφούσαν 4,4 φορές περισσότερη λυκοπένη, ενώ διπλασιαζόταν η απορρόφηση βήτα-καρωτίνης.

Η άλφα-καρωτίνη και η βήτα-καρωτίνη συμβάλλουν στην προστασία από την στεφανιαία νόσο και τον καρκίνο, ενώ η λουτεϊνη συμβάλλει στην υγεία των ματιών και προστατεύει από την εκφύλιση της ωχράς κηλίδος – μιας ασθένειας που αποτελεί κύρια αιτία τυφλώσεως των ηλικιωμένων. Η λυκοπένη, τέλος, συμβάλλει στην προστασία από τον καρκίνο του προστάτη.

Τα αβοκάντο είναι πλούσια και σε πολλά άλλα θρεπτικά συστατικά. Στην πραγματικότητα, περιέχουν περισσότερες φυτικές ίνες, μαγνήσιο, κάλιο, γλουταθιόνη (μία φυτοχημική ουσία η οποία έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες), βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη Ε, βιταμίνη Κ, ψευδάργυρο και σίδηρο απ” όσες τα άλλα φρούτα που καταναλώνονται ευρέως.

Προειδοποιήσεις

Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι – όπως προειδοποιούν ειδικοί από την Κλινική Μάγιο, στο Ρότσεστερ της Μινεσότα – τα αβοκάντο δεν είναι κατάλληλα για όσους παίρνουν το αντιθρομβωτικό φάρμακο βαρφαρίνη, επειδή περιέχουν άφθονη βιταμίνη Κ. Η βιταμίνη αυτή παίζει σημαντικό ρόλο στην πήξη του αίματος και η βαρφαρίνη ελαττώνει την δραστηριότητά της, αποτρέποντας έτσι τις θρομβώσεις.
Επειδή, εξάλλου, περιέχουν και το ιχνοστοιχείο χαλκός, δεν πρέπει να καταναλώνονται απ” όσους πάσχουν από μία σπάνια κληρονομική νόσο (νόσος του Wilson), η οποία εμποδίζει τον οργανισμό τους να αποβάλλει τον χαλκό, με συνέπεια να συσσωρεύεται αυτός στο ήπαρ, στον εγκέφαλο και σε άλλα όργανα.
Ούτε είναι κατάλληλα για τους πάσχοντες από διάρροια ή ασθένειες που προκαλούν διάρροια (λ.χ. η νόσος του Κρον, μία φλεγμονώδης νόσος του εντέρου), διότι μπορεί να την επιτείνουν.

Θρεπτική αξία ανά 100 γραμμάρια
Στη συνέχεια παρατίθενται τα συστατικά 100 γραμμαρίων αβοκάντο, έτσι όπως τα αναφέρει η Βάση Δεδομένων για τη Θρεπτική Αξία των Τροφίμων του αμερικανικού Υπουργείου Γεωργίας (USDA National Nutrient Database for Standard Reference)
  • Νερό = 73 γραμμάρια
  • Ενέργεια = 160 θερμίδες
  • Φυτικές ίνες = 6,7 γραμμάρια
  • Σάκχαρα = 0,6 γραμμάρια
  • Ιχνοστοιχεία 
  • Κάλιο = 485 mg
  • Μαγνήσιο = 29 mg
  • Σίδηρος = 0,5 mg
  • Ψευδάργυρος = 0,64 mg
  • Βιταμίνες 
  • Βιταμίνη C = 10 mg
  • Βιταμίνη Α = 146 IU (Διεθνείς Μονάδες)
  • Βιταμίνη Κ = 21 mcg
  • Λίπη 
  • Ολικά = 14,6 γραμμάρια
  • Κεκορεσμένα = 2,1 γραμμάρια
  • Μονοακόρεστα = 9,8 γραμμάρια
  • Άλλα
  • Βήτα καρωτίνη = 62 mcg*
  • Άλφα καρωτίνη = 24 mcg* *mcg = μικρογραμμάριο (εκατομμυριοστό του γραμμαρίου)
Μυστικά μαγειρικής


Για να απολαύσει κανείς όλα αυτά τα οφέλη, αλλά και τη γεύση των αβοκάντο, πρέπει να τα καταναλώνει αρκετά ώριμα. Η Αμερικανική Διαιτητική Εταιρεία τονίζει ότι τα άγουρα αβοκάντο μπορούν να ωριμάσουν μέσα σε 2 έως 3 ημέρες εάν τοποθετηθούν μέσα σε μία χάρτινη σακούλα μαζί με ένα μήλο και αφεθούν σε θερμοκρασία δωματίου. Πώς θα καταλάβει κανείς εάν ένα αβοκάντο είναι ώριμο; Θα έχει σκουρύνει το χρώμα του, ενώ θα είναι μαλακό όταν το πιέζει.

Τα πολύ ώριμα αβοκάντο μπορούν να καθαριστούν και να αποθηκευθούν στο ψυγείο ή στον καταψύκτη για μελλοντική χρήση. Για να καθαρίσετε τα αβοκάντο, πλύνετε τα πρώτα καλά και κόψτε τα κατά μήκος στη μέση. Στη συνέχεια, αφαιρέστε το κουκούτσι και έπειτα τον καρπό από τη φλούδα, χρησιμοποιώντας ένα κουτάλι.

Εάν βάλετε το αβοκάντο στο ψυγείο, πρέπει να το καταναλώσετε εντός δύο ημερών, ενώ αν το βάλετε στην κατάψυξη πρέπει να το φάτε σε δύο μήνες.

Τα αβοκάντο είναι ότι πρέπει για σαλάτες, σάλτσες και σούπες, αλλά και σε φέτες στο σάντουιτς αντί για τυρί. Στις σαλάτες μπορεί να μπει σκέτο, ενώ για σάλτσες και σούπες καλό είναι να το πολτοποιήσετε στο μπλέντερ και να του προσθέσετε χυμό λεμονιού για να μην αλλοιωθεί το χρώμα του με το πέρασμα του χρόνου (χρειάζεται μισό κουταλάκι χυμός λεμονιού για κάθε μισό πολτοποιημένο αβοκάντο).

Πιθανοί τρόποι κατανάλωσης του αβοκάντο που μπορείτε εύκολα και γρήγορα να δοκιμάσετε παρουσιάζονται παρακάτω:

• Προσθέστε αβοκάντο σε μια σάλτσα με βάση την ντομάτα, το ελαιόλαδο, το κρεμμύδι και το σκόρδο και περιχύστε με αυτήν κοτόπουλο ή ζυμαρικά.
• Αλέστε το αβοκάντο έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια ομοιόμορφη κρέμα και αλείψτε με αυτήν φρυγανιές ή ψωμί για να αποτελέσει ένα γευστικό ενδιάμεσο σνακ.
• Δοκιμάστε σαλάτα με μαρούλι άισμπεργκ, πορτοκάλι, μέντα και αβοκάντο κομμένο σε τετράγωνα κομμάτια με μια κουταλιά λάδι και ντρέσινγκ με μπαλσάμικο.
• Παρασκευάστε την περίφημη σάλτσα γουακαμόλε ανακακατεύοντας αβοκάντο, κρεμμύδια, ντομάτα, κόλιανδρο, χυμό λεμονιού και κρεμμύδι στο μπλέντερ μέχρι να σχηματιστεί ένας ομοιόμορφος πολτός.

Συμπερασματικά, το αβοκάντο αποτελεί μια τροφή με πλούσια θρεπτική αξία, ωστόσο η έλλειψη διαθεσιμότητας στη χώρα μας καθιστά την κατανάλωση του σποραδική. Προτείνεται η χρήση του 2-5 φορές στο μήνα υπό τη μορφή ελαφρύτερου γεύματος (μέσα σε μια σαλάτα) ή ενδιάμεσου σνακ ως ντιπ ή αντί για κάποιο φρούτο.

Πλήρης τροφή για το δέρμα


Tο αβοκάντο παραδοσιακά έχει σημαντική συνεισφορά και στην κοσμητολογία. Πλούσιο καθώς είναι σε βιταμίνες A, B, C και E, διαθέτει σημαντικές ενυδατικές και επουλωτικές ιδιότητες για το δέρμα. Tο λάδι αβοκάντο, που προέρχεται από τη σάρκα του φρούτου, χρησιμοποιείται στην αρωματοθεραπεία ως φορέας διάλυσης των αιθέριων ελαίων, αλλά και ως βασικό φυτικό λάδι για μασάζ. Eπίσης, όταν απλωθεί στην επιδερμίδα, λειτουργεί ως φίλτρο για την ηλιακή ακτινοβολία, είναι υποαλλεργικό και μοιάζει με τη λανολίνη, καθώς έχει και αυτό τη δυνατότητα να εισχωρεί βαθιά στο δέρμα, δρώντας ενυδατικά και μαλακτικά.
Δημοσίευση σχολίου