ΦΥΣΙΚΟΠΑΘΗΤΙΚΗ

Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου 2014

Καρυδιά ένα «ελιξίριο» μακροζωίας


Η καρυδιά (επιστ: Καρυά, Juglans) ανήκει στην οικογένεια των Καρυοειδών (Juglandaceae) η οποία περιλαμβάνει 20 είδη φυλλοβόλων δέντρων τα οποία βρίσκονται διάσπαρτα σε όλη την βόρεια εύκρατη ζώνη από την νοτιοανατολική Ευρώπη έως την ανατολή και την Ιαπωνία, αλλά και το Νέο Κόσμο στο νοτιοανατολικό Καναδά, στη Νότια Καλιφόρνια και στην Αργεντινή. Το πιο συνηθισμένο και γνωστό είδος είναι η Καρυά η βασιλική (Juglans regia). Το επιστημονικό της όνομα προέρχεται από τις λέξεις «Jovis glans», που σημαίνουν βάλανος του Δία.
Καλλιεργείται για τον καρπό της, το καρύδι, και για την εξαιρετικής ποιότητας ξυλεία της. Τα καρύδια, όταν ωριμάσουν, τινάζονται από το δέντρο με ράβδισμα και μαζεύονται από το έδαφος πριν μαυρίσουν. Στη συνέχεια ξεφλουδίζονται και ξεραίνονται σε ειδικά ξηραντήρια. Το καρύδι έχει σχήμα σφαιρικό και το περικάρπιο του όταν είναι χλωρό είναι παχύ σαρκώδες και πράσινο ενώ όταν ωριμάζει αλλάζει χρώμα σε ανοιχτό μπεζ-καφέ και γίνεται σκληρό, ξυλώδες κέλυφος. Το εσωτερικό του καρυδιού, η καρυδόψιχα, αποτελείται από δύο μεγάλες κοτυληδόνες οι οποίες περιβάλλονται από ένα λεπτό σπερματικό περίβλημα. Η καρυδόψιχα τρώγεται σκέτη σαν ξηρός καρπός, χρησιμοποιείται στη ζαχαροπλαστική, στη μαγειρική και τρώγεται με μέλι. Το χλωρό καρύδι γίνεται νόστιμο γλυκό του κουταλιού.
Από τα αρχαία χρόνια, τα καρύδια αποτελούσαν σύμβολο διανοητικότητας, μιας και το σχήμα τους μοιάζει με αυτό του εγκεφάλου και πέρα από ωφέλιμα για την υγεία, πολλές φορές θεωρήθηκαν τροφή και για το μυαλό. Ο πολύτιμος καρπός της καρυδιάς με την εδώδιμη ψίχα του, η οποία αποκαλύπτεται όταν καταφέρνουμε να σπάσουμε το σκληρό περίβλημά του, εκτός από νόστιμος και υγιεινός, έχει και πολλαπλά οφέλη για την υγεία που ίσως μέχρι σήμερα δεν γνωρίζατε.
Τα καρύδια είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, ενώ ταυτόχρονα περιέχουν μέταλλα όπως μαγνήσιο, ασβέστιο, μαγγάνιο, χαλκό, κάλιο, σίδηρο, αλλά και βιταμίνες, όπως βιταμίνη Α, Ε, Κ, κ.ά. Τα σκουρόχρωμα καρύδια, μάλιστα, περιέχουν περισσότερη βιταμίνη Α. Η υψηλή περιεκτικότητά τους σε καλά λιπαρά, μπορεί να μειώσει την κακή (LDL) χοληστερίνη και να αυξήσει την καλή (HDL), έτσι ώστε να μειωθεί η πιθανότητα εμφράγματος και άλλων παθήσεων της καρδιάς. Ακόμη, βοηθούν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και δρουν προστατευτικά ενάντια στον καρκίνο του μαστού, του προστάτη και του εντέρου, ενώ στηρίζουν την καλή ανάπτυξη του εγκεφάλου και την αποφυγή της άνοιας.
Το έλαιο των καρυδιών βοηθά την επιδερμίδα μας να προστατευτεί από την ξηρότητα, ενώ χρησιμοποιείται και στη μαγειρική, αλλά και στη φαρμακευτική βιομηχανία. Αν έχετε προβλήματα αϋπνίας, η μελατονίνη των καρυδιών μπορεί να σας βοηθήσει να χαλαρώσετε και τελικά να κοιμηθείτε. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι λίγα καρύδια την ημέρα μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο της πέτρας στη χολή κατά 25%. Οι πολύτιμοι αυτοί ξηροί καρποί έχει αποδειχτεί πως έχουν προστατευτική δράση στον μεταβολισμό των οστών και τα καθιστούν πιο γερά. Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Γιέιλ απέδειξε ότι τα καρύδια βελτιώνουν τη ροή του αίματος σε όσους πάσχουν από διαβήτη τύπου 2. Αυτό σημαίνει ότι οι διαβητικοί μπορούν να μειώσουν την πιθανότητα εμφάνισης καρδιακών παθήσεων, καταναλώνοντας μερικά καρύδια καθημερινά.
Οι άνθρωποι που τρώνε συστηματικά καρύδια φαίνεται ότι ζουν περισσότερο απ’ ότι όσοι δεν αγγίζουν τους ξηρούς καρπούς, σύμφωνα με τη μεγαλύτερη έως σήμερα μελέτη επί του θέματος. Η μελέτη, που δημοσιεύεται στο πιο έγκυρο ιατρικό περιοδικό του κόσμου, την «Ιατρική Επιθεώρηση της Νέας Αγγλίας» (NEJM), έδειξε ότι το μεγαλύτερο όφελος αποκομίζουν όσοι τα καταναλώνουν σε καθημερινή βάση.
Δημοσίευση σχολίου